Elektromobily: Sú naozaj ekologické?
ZdieľaťFacebook
Elektromobily
Zdroj: unsplash.com

Elektromobily: Sú naozaj ekologické?

Sú elektromobily skutočne viac ekologické ako autá so spaľovacím motorom? Okolo tejto témy sa nájde skutočne veľa zarytých obhajcov klasického diesela či benzínu, ktorí tvrdia pravý opak. Ako to s elektromobilmi teda skutočne je?

Komplexný pohľad

Elektromobily sú predsa len vcelku novou témou, ktorou sa radi zaoberajú nielen automobiloví nadšenci. Okolo tohto dopravného prostriedku však panuje čoraz viac mýtov a poloprávd. Niektoré články tvrdia, že elektromobil znečisťuje prostredie oveľa viac ako auto so spaľovacím motorom, iné zase pravý opak. Ako to teda skutočne je?

Spôsob získania elektrickej energie

Pri ekologickej stope elektromobilu sa musíme pozerať na všetky časti procesu – od jeho samotnej výroby až užívanie. Uhlíková stopa elektromobilu sa totiž líši v každej krajine. Jednu z najdôležitejších vecí, ktoré musíme brať do úvahy je spôsob výroby elektrickej energie, pri ktorej sa auto vyrába a z ktorej ďalej čerpá energiu ako pohon. Tento aspekt však iba potvrdzuje to, že elektromobily sú menej zaťažujúce pre životné prostredie. Totiž krajiny neustále pracujú na tom, aby čo najväčší podiel ich elektrickej energie bol vyrábaný z obnoviteľných zdrojov. Podľa správy z roku 2012 od Únie znepokojených vedcov však vyplýva, že ak by bol aj elektromobil vyrobený 100 % z uhlia (ktoré je považované za „najšpinavšiu“ formu výroby elektrickej energie), stále by bol čistejší ako priemerné vozidlo so spaľovacím motorom.

Lítiová batéria

Častokrát sa v súvislosti s týmto dopravným prostriedkom hovorí i o spôsobe likvidácie batérie. Tá totiž obsahuje lítium, ktoré je kľúčovou surovinou v Li-ion batériách. Podľa niektorých mýtov sa po 150 tisíc kilometroch stáva táto batéria odpadom. Typická záručná doba pre tieto batérie je však 160 tisíc kilometrov alebo 8 rokov. Výrobcovia a iní však už teraz pracujú na tom, ako čo najlepšie túto batériu recyklovať. EÚ dnes predpisuje kvótu na recykláciu 50% lítium-iónových batérií, pričom tento podiel sa bude postupne zvyšovať. Li-ion batérie sa ale napríklad v USA za nebezpečný odpad ani nepovažujú, olovené batérie v klasických automobiloch však áno.

Zdroj: video i popis pod ním je zo stránky mojelektromobil.sk

Vo videu sa nachádza jedna chyba v čase 9:58. „Vyzerá to tak hlúpo, že toľko elektriny spotrebujeme na odčerpanie ropy zo zeme, vytvárame tony znečistenia, ktoré sú potrebné na prepravu a spaľovanie, aby z neho nakoniec bolo 70 percent využitej. energie.“

V skutočnosti je to 70% nevyužitej energie. Spaľovacie motory využijú len približne 30% energie paliva, zvyšných 70% sa stratí vo forme tepla v procese spaľovania.

Elektromobily – cesta budúcnosti?

Už dnes je počet elektromobilov na našich cestách čoraz väčší. Elektromobily už teraz produkujú o 42 % menej skleníkových plynov ako priemerné benzínové auto. Navyše nielenže ušetria smog v mestách, vďaka nim sa značne redukuje i zvukový smog, keďže sú veľmi tiché. Ušetríte nielen za „plnú nádrž“, ale rovnako i za opravy, pretože elektromobil sa skladá z oveľa menej častí ako klasické auto. Čo ale môže byť nevýhodou je ich pomerne vysoká cena, obmedzený dojazd či to, ako dlho sa musia nabíjať. Navyše treba zvážiť, že čím viac budeme elektromobily vyrábať, tým viac nerastných surovín (ako je napríklad i lítium na výrobu batérií) budeme potrebovať. Takisto treba rátať s likvidáciou starých automobilov, ktoré budeme musieť zhodnotiť v súlade s životným prostredím.

Tak či onak nám elektromobily (a celkovo elektricky poháňané dopravné prostriedky) môžu veľmi pomôcť na ceste k zdravšiemu životnému prostrediu a k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality.

Ako vnímaš elektromobily ty? Vlastníš alebo si plánuješ kúpiť?

Zdroj: teslamagazin.sk; mojelektromobil.sk; zpravy.aktualne.cz

ZdieľaťFacebook

Sledujte @mladi_za_klimu

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .